donderdag 7 maart 2013

Pukkeltje pukkeltje aan de wand...


Twee dagen ver in Het Dieet. Ik denk dat het werkt, want overal komen er pukkels tevoorschijn! Gelukkig zijn het kleintjes... Ik denk dat ik zelfs al ontgiftingsverschijnselen heb gehad, terwijl iets me zegt dat nog veel te vroeg is… 

Dinsdagavond krijg ik verschrikkelijke hoofdpijn en ben ik erg misselijk. Van pure ellende val ik om acht uur in slaap in de zetel. Een uur later word ik wakker, nog niet veel beter. Hoofdpijn, misselijk en deze keer kan het niet van te weinig te drinken zijn, want ik heb (naar mijn normen) ongelooflijk veel gedronken. En nog dorst hebben. Uiteindelijk grijp ik naar een product van de verboden lijst: een blikje Pepsi Max. Enkele slokken later ben ik nog altijd ellendig, maar voel ik me toch iets beter. Ik strompel naar mijn bed en slaap onmiddellijk in. Woensdagochtend word ik wakker in dezelfde wereld: hoofdpijn en misselijk. En het is geen migraine. Zo kan ik echt niet werken, ik ga me moeten ziek melden! Mijne Ridder is al naar Nederland vertrokken en ik ben zó blij dat ik twee zelfstandige dochters heb waar ik me niets moet van aantrekken deze ochtendspits. Wat nu? Medicatie is ook belastend voor de lever?  Op weg naar de eetkamer, gris ik de rest van het blikje Pepsi Max van de salontafel mee en besluit dat dit misschien minder belastend is voor de lever dan een pijnstiller. In alle stilte laat ik me aan tafel op een stoel zakken en begin voorzichtig met wat slokjes van het toch wel heerlijk zoete drankje. Als Onze Oudste klaar staat om naar de bus te vertrekken, grinnikt ze. “Je ziet er veel beter uit dan vanochtend, ik zie u elk moment verbeteren.” Wat aan de binnenkant gebeurt, is blijkbaar ook aan de buitenkant te zien, want ik voel me inderdaad stukken beter. Nog  niet optimaal, maar de hoofdpijn en de misselijkheid zijn genoeg gezakt om aan het werk te gaan! De cola doet het ‘m en daarom denk ik dat het afkickverschijnselen zijn.

Pas om 9u30 waag ik me aan een ontbijt, waarna ik me opnieuw een beetje beter voel. Oef, goed genoeg om niet als een vod in de zetel te liggen deze woensdagnamiddag. Meer nog, tegen dat de kinderen uit school komen, zal ik pannenkoekjes bakken! Om 12 uur sluit ik mijn computer af en ga aan de slag met de boekweitpannenkoekenmix. Het beslag ziet er een beetje vreemd uit, het lijkt wat op behangerslijm. Als ik de pannenkoekjes bak, ruiken ze normaal en zien ze er hoogstens wat bleker uit. Nieuwsgierig proef ik. Slik. Dit is echt niet lekker. Ikzelf zal ze opeten, maar mijn kinderen doe ik dit niet aan! Onze Jongste komt op de geur af en bedelt om een pannenkoekje. Haar gezicht spreekt boekdelen. Ook Onze Oudste wil bij haar thuiskomst onmiddellijk “mijn” pannenkoekjes proeven, maar het enthousiasme is snel gezakt. Ik bak eerst al mijn beslag op en maak dan op ouderwetse wijze “gewone” pannenkoeken. En zo kunnen we allemaal samen aan tafel. Ik hou enkele boekweitpannenkoekjes opzij voor morgen en de rest stop ik per vier in de diepvries. Een tussendoortje dat ik alleen maar even in de microgolf moet stoppen.

Het pannenkoekendebacle maak ik ’s avonds helemaal goed met het avondeten. Gestoofde courgette- en wortelslierten met rijstpasta en gebakken scampi. Mmm… en omdat de scampi wat zout afgeven, heb ik niet moeten bijkruiden. Want kruiden staan op de verboden lijst. Net als varkensvlees, suiker, cacao, noten, tomaten, citrusvruchten. Tarwe één keer per dag, twee keer een half stukje fruit per dag en één eitje per week. Een gelimiteerde lijst van groenten-, fruit- en vleessoorten. Het vraagt wat creativiteit om lekker eten op tafel te toveren en dat vind ik een leuke uitdaging. Ik kan niet zo maar een kookboek openslaan, maar moet aan de slag met beperkte middelen en mijn eigen creativiteit. En eigenlijk vind ik dat verrassend leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten